Sabiedrība tiek maldināta ar publiskajā vidē nonākušo „Latvija Krājbanka” klientu darījumu sarakstu

18.10.2012
  • Sadaļa:

Rīgā 18.10.2012.

Informācija plašsaziņas līdzekļiem

Sabiedrība tiek maldināta ar publiskajā vidē nonākušo „Latvija Krājbanka” klientu darījumu sarakstu

Publiskajā vidē nonākušais maksājumu saraksts maldina sabiedrību, jo tajā ietverti darījumi, kurus nav apstiprinājuši Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) pilnvarnieki. Turklāt sarakstā ietverti arī klientu valūtas maiņas darījumi un maksājumi starp „Latvijas Krājbanka” klientiem 2011. gada 17. novembrī, un tie nav līdzekļi, kas aizskaitīti no bankas. Tātad – šie darījumi neietekmē bankas likviditāti.

FKTK jau otrdien, 16.oktobrī, vērsās ar iesniegumu Ģenerālprokuratūrā ar lūgumu izvērtēt, kā no bankas publiskajā vidē varēja nonākt „Latvijas Krājbanka” maksājumu uzdevumu kopijas, kas ir konfidenciāla klientu informācija, par kuras izpaušanu ir paredzēta kriminālatbildība. Kredītiestādēm ir stingri jāievēro klientu datu konfidencialitāte. Aicinām personas, kuru dati izpausti publiskajā vidē nonākušajā sarakstā vērsties tiesībsargājošās institūcijās ar iesniegumu par personu datu pretlikumīgu izpaušanu.

Kāpēc uz maksājuma uzdevumiem datums pēc „Latvijas Krājbanka” darbības apturēšanas?
Visiem normatīvajos aktos atļautajiem maksājumiem, kurus jāaizpilda „Latvijas Krājbanka” Bankas operāciju pārvaldei, jau pēc bankas darbības apturēšanas bija nepieciešams saņemt FKTK pilnvarnieku rīkojumu par iesāktā darījuma pabeigšanu. Tāpēc uz maksājuma uzdevumiem ir redzami datumi pēc bankas darbības apturēšanas, kad faktiski tika veikts pārskaitījums. Publiskajā vidē nonākušajos maksājumos norādītais valutēšanas datums (pēc bankas darbības apturēšanas) ir darījuma, kas uzsākts pirms bankas darbības apturēšanas, faktiskais izpildes datums, kad jau bija pārbaudīta tā atbilstība normatīvo aktu prasībām un pēc FKTK pilnvarnieku apstiprinājuma veikta darījumu izpilde. Tāpēc ir darījumi ar 30. novembra un pat decembra datumu, kas bija faktiskais darījumu izpildes datums.
Jāatzīmē, ka ir atsevišķi bankas klienti, kuriem no vairākiem 2011. gada 17. novembrī iesniegtajiem maksājumiem pēc to pārbaudes atbilstībai normatīvo aktu prasībām, tika izpildīts tikai viens.

No aptuveni 6,000 „Latvijas Krājbanka” klientu darījumiem, kas tika uzsākti no 2011.gada 17. līdz 21.novembrim, tika apstiprināti ~1,000 bankas un klientu darījumu, jo atbilda normatīvajos aktos definētajiem kritērijiem, kādos gadījumos tie jāizpilda. Laika posmā no 2011. gada 22.novembra līdz 23. decembrim minētie ~1,000 darījumi veikti par kopējo summu ~55 miljoni latu, kur viena maksājuma summa ir no 0.02 līdz 6 milj. latu. Visi FKTK pilnvarnieku saskaņotie darījumi ir likumīgi un atbilst normatīvajiem aktiem, kādos gadījumos pēc bankas darbības apturēšanas nepieciešams darījumus pabeigt:

1. Bankas uzsāktos, bet nepabeigtos maksājumus, kuru valutēšanas datums bija no 17.11.2011. līdz 21.11.2011.
2. Maksājumi bankas klientu nodrošināšanai ar ikdienas patēriņam nepieciešamajiem līdzekļiem (50 latu apmērā dienā) laika periodā no 23.11.2011. līdz 26.11.2011.
3. Bankas mantā neietilpstošo pensiju plānu/fondu un citu trešo personu līdzekļu pārvešana uz citām kredītiestādēm.
4. Maksājumi bankas nepārtrauktas saimnieciskās darbības nodrošināšanai (algu izmaksa, telpu noma un apsaimniekošana, fiziskās drošības nodrošināšana, sakaru nodrošināšana, juridiskie pakalpojumi u.c.).
5. Darījumu atgriešana korespondentbankām – 22. novembrī korespondentbankām tika paziņots par bankas darbības apturēšanu, bet ne visas uzreiz reaģēja un pieņēma ienākošos maksājumus. Decembrī šie maksājumi tika pārskaitīti atpakaļ sūtītājam.

Laika posmā no 2011. gada 22.novembra līdz 23. decembrim veikti darījumi par kopējo summu ~55 miljoni latu. No kuriem:
• ~18 miljoni latu ir bankas veiktie darījumi – naudas pārskaitīšana no vairākiem korespondentkontiem uz vienu, skaidras naudas līdzekļu izņemšana no Latvijas Bankas priekš „Latvijas Krājbanka” bankomātu tīkla un filiāļu nodrošināšanai ar skaidro naudu līdz 50 latiem dienā, pirms ierobežojumu noteikšanas uzsākto, bet
nepabeigto norēķinu karšu darījumu pabeigšana, pēc bankas licences apturēšanas saņemto maksājumu atgriešana sūtītājiem, kā arī maksājumi bankas nepārtrauktas saimnieciskās darbības nodrošināšanai.
• ~37 miljoni latu klientu veiktie darījumi (valutēšanas datums no 17.11.2011. līdz 21.11.2011), kurus bankai bija jāizpilda līdz darbības apturēšanai, bet ko tā nepaspēja izpildīt lielā darījumu skaita dēļ, kā arī bankas turējumā esošo un tās mantā neietilpstošo pensiju plānu/fondu un citu trešajām personām piederošo līdzekļu pārvešana uz citām kredītiestādēm.

Papildu informācijai:
Laima Auza
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
Komunikācijas daļas vadītāja
Tālr.: 67774860, 26148001
laima.auza@fktk.lv

Kontakti


Adrese:
Kungu iela 1, Riga, LV-1050
Tālrunis:
6 7774800
E-pasts:
Par nelicencētiem pakalpojumiem
Datu aizsardzība:

Seko aktualitātēm