Pazīsti krāpnieku!

  • Sadaļa:

Uzmanies no finanšu krāpniekiem

Pirms ieguldi naudu, ievēro šos trīs noteikumus!

Apstājies

Brīdis, kad pārdomā saņemto informāciju un izvērtē situāciju, var Tevi pasargāt!

Pārbaudi

Tev ir tiesības pārbaudīt informāciju un nesteidzīgi pieņemt atbildīgu lēmumu par finansēm. Noraidīt vai ignorēt visus pieprasījumus ir pareizi. Tikai noziedznieki mēģinās steidzināt un radīt paniku.

Aizsargā

Nekavējoties sazinies ar banku, ja Tev ir aizdomas, ka esi iesaistīts krāpniecībā, un ziņo par to policijai, Patērētāju tiesību aizsardzības centram vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijai.

Kā mēdz rīkoties krāpnieki?

Krāpnieki nepārtraukti izdomā jaunas metodes

Kā atpazīt krāpnieku?

Nepazīstami ārvalstu numuri

Krāpnieki mēdz zvanīt pa tālruni, parasti no numuriem ar ārvalstu kodu. Tomēr jābūt piesardzīgiem, jo krāpnieki var izmantot arī tālruņa numurus, kas sākas ar Latvijas kodu +371. Neatver un nepārsūti aizdomīgas tālrunī saņemtas ziņas un e-pastus.

Runā krievu valodā

Krāpnieki bieži runā krievu valodā. Lūgums pāriet uz sarunu latviešu valodā netiek ievērots. Atceries, ka uzraudzības iestāžu un banku saziņas pamatvaloda nav krievu valoda.

Izliekas par bankas vai uzrauga pārstāvi

Lai raisītu cilvēku uzticību un mudinātu ieklausīties, viltvārži mēdz uzdoties par bankas vai kādas finanšu uzraudzības iestādes pārstāvjiem. Atceries, ka finanšu uzraudzības iestādes un banku darbinieki nezvana klientiem. Tas notiek tikai situācijās, kad finanšu iestāžu klienti pēc savas iniciatīvas ir vērsušies iestādē, lai noskaidrotu kādu viņus interesējošu jautājumu, un notikusi vienošanās par turpmāku sarunu pa tālruni.

Mudina tevi rīkoties steidzami

Krāpnieki bieži vien izmanto izdomātus stāstus un steidzina veikt kādas darbības, lai Tu it kā nepazaudētu naudu. Nepakļaujies manipulācijām, neko nedari steigā un nepārdomāti, jo, tieši šādi rīkojoties, Tu, visticamāk, naudu zaudēsi.

Lūdz izpaust vai ievadīt datus

Krāpnieki pieprasa nosaukt vai kādās interneta vietnēs ievadīt informāciju par Taviem personas, maksājumu kartes vai internetbankas datiem. Šī ir neizpaužama informācija. Finanšu uzraudzības iestādes un bankas nekad šādi nerīkojas un šādas ziņas nelūdz. Šādu informāciju nekādā gadījumā nedrīkst atklāt svešiniekiem.

Neatklāj vārdu un kontaktinformāciju

Krāpnieki izvairās atbildēt uz jautājumiem, kas ļautu viņus identificēt vai atpazīt. Cilvēki, kuri kļuvuši par krāpnieku upuriem, gandrīz neko nevar pastāstīt par personām, kas ar viņiem sazinājušās, vai uzņēmumiem, kuros it kā ieguldīta nauda.

Ir uzstājīgi, nepiekrīt atraidījumam

Viena no pazīmēm, kā atpazīt krāpniekus, ir viņu uzstājība, neatlaidība un reizēm pat draudi. Viņi mēdz sazvanītajam sarunas biedram izteikt pārmetumus, raisīt spriedzes un vainas sajūtu. Tev nav tajā jāklausās, vislabāk vienkārši pārtrauc sarunu!

Sola lielas procentlikmes

Viens no krāpšanas paņēmieniem ir reklāmas, kas stāsta par neticami lielām procentlikmēm. Šīs reklāmas izmanto sabiedrībā pazīstamas personas, atsaucas uz neesošiem ziņu sižetiem un izdomātu pozitīvo pieredzi. Tas notiek bez slavenību ziņas, lai vairotu cilvēku uzticību.

Kā rīkoties?

Kā rīkoties, ja piezvanījis krāpnieks

Kur vērsties?

Iesniegumus, kas saistīti ar krāpšanu vai finanšu pakalpojumu sniegšanu bez attiecīgas atļaujas lielā apjomā, izskata Valsts policija.

Ja esi izpaudis savu maksājumu instrumentu datus vai to autentifikācijas datus, lūgums informēt savu banku vai konkrētā maksājuma instrumenta izsniedzēju.

Ar patērētāju interešu aizsardzību saistītus iesniegumus izskata Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

FKTK izskata iesniegumus, kas saistīti ar nelicencētu finanšu pakalpojumu sniedzēju darbībām. Iesniegumu var iesniegt, vēršoties FKTK (veidlapa iesniegumam) vai vietnē latvija.lv.

Kontakti


Adrese:
Kungu iela 1, Riga, LV-1050
Tālrunis:
6 7774800
E-pasts:
Par nelicencētiem pakalpojumiem
Datu aizsardzība:

Seko aktualitātēm


Pieraksties jaunumiem un saņem nozarei svarīgu informāciju savā e-pastā!