Pieteikuma iesniegšana: sagatavo iesniegumu, kurā norāda, kādus ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus Sabiedrība vēlas sniegt.
Ko dara uzņēmējs
- Iesniedz pilnībā aizpildītu iesniegumu un visu nepieciešamo informāciju, dokumentus, saskaņā ar FITL 107. panta prasībām.
- Saņem informāciju no FKTK par darbības atļaujas iesnieguma izskatīšanas procesa sākšanu vai par trūkumiem, kas jānovērš iesniegtajā pieteikumā.
- Sniedz nepieciešamos papildu skaidrojumus
Ko dara FKTK
- 25 darba dienu laikā veic pieteikuma pilnīguma pārbaudi (pieteikuma vērtēšana pēc būtības vēl netiek uzsākta.)
- Ja pieteikums ir nepilnīgs, FKTK nosūta uzņēmējam vēstuli ar informāciju par konstatētajiem trūkumiem, kurus nepieciešams novērst.
- Ja pieteikums ir pilnīgs, FKTK nosūta uzņēmējam vēstuli ar informāciju, ka tiek sākta darbības atļaujas pieteikuma izskatīšana.
- FKTK nozīmē projekta vadītāju un nodrošina uzņēmējam pieeju projekta vadības rīkam, kas palīdzēs sekot procesa gaitai.
Kas jāņem vērā?
- Pirms pieteikuma iesniegšanas aicinām izmantot FKTK piedāvātās konsultācijas.
- Pārliecinieties, ka iesniedzamie dokumenti ir pilnīgi un izstrādāti kvalitatīvi.
- Pārbaudiet, vai iesniegti visi nepieciešamie dokumenti (skatīt iesniedzamo dokumentu sarakstu)
Iesniedzamo dokumentu saraksts
1. Iesniegums, kurā norāda, kādus ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus tā vēlas sniegt.
2. Darbības plāns (turpmākajiem trim darbības gadiem) , kurā norāda:
- darbības modeli (detalizēts apraksts ar visām niansēm, skaidri aprakstot pakalpojuma būtību un norādi uz FITL pantu);
- kā, izmantojot pieteikto darbības modeli, attiecībā uz visu darbības shēmu kopumā tiks ievērotas visas ieguldījumu pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās prasības par informācijas atklāšanu (tai skaitā Regulas 2017/565 un Regulas 2017/1129 prasības), interešu konfliktu pārvaldīšanu un Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma un Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma prasības (tai skaitā attiecībā uz kredītu izsniedzēju un kredītu ņēmēju vērtēšanu);
- kredītu kvalitātes vērtēšanas principus, sagatavojot operacionālo darbību aprakstu, kā arī sagatavojot operacionālo izdevumu dažādu scenāriju gadījumā aprakstu (ja darbības modelis ko tādu paredz);
- izvēlētā biznesa modeļa vājās puses un draudus – kā tās var ietekmēt attīstības scenārijus un kā izvēlētā biznesa modeļa stiprās puses un iespējas saistītas ar prognozējamo klientu skaitu / viena klienta vidēji ieguldīto summu;
- vai Sabiedrība plāno organizēt otrreizējo tirgu, to aprakstu;
- detalizētu aprakstu par finanšu instrumentu izplatīšanu tādā veidā, lai būtu iespējams izvērtēt to atbilstību Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes 04.02.2016. pamatnostādņu ESMA/2015/1787 LV 13. punktā minētajiem kritērijiem;
- kādā veidā plānots organizēt un piedāvāt klientiem emitētus finanšu instrumentus (pēc veida, reģiona vai citādi);
- kāda veidā plānots piedāvāt klientiem emitētos finanšu instrumentus iegādei (emisijas prospekts vai piedāvājuma dokuments);
- detalizētu risku aprakstu – ieskaitot pilnīgi visus potenciālos riskus un pamatinformāciju par to pārvaldīšanu (piem., klientu sūdzību risks, sankciju risks, IT risks, norēķinu risks u.c.);
- operacionālās darbības aprakstu,
- aprakstu par to, kas no Sabiedrības procesiem, sniedzot ieguldījumu pakalpojumus, tiks automatizēti un kas tiks veikti manuāli, procedūrās paredzot detalizētākas instrukcijas darbiniekiem par kārtību, kādā tiek sniegti ieguldījumu pakalpojumi. Attiecībā uz automatizētiem procesiem procedūrās ir jāapraksta procesa būtība, izejas datu avoti, izejas datu ietekme uz algoritma rezultātiem/secinājumiem, kā arī tālākā rezultātu izmantošana;
- attiecībā uz procesiem, kurus plānots nodot ārpakalpojumā, procedūrās ir jābūt atsaucei uz ārpakalpojumu līgumiem, kā arī aprakstam par Sabiedrības darbinieku sadarbību ar ārpakalpojumu sniedzējiem;
- trīs attīstības scenārijus;
- finanšu prognozes trim turpmākiem darbības gadiem (vai nu noteiktas darbības plānā, vai arī atsevišķi tā pielikumā);
- aprakstu par to, kā tiek organizētas ar darbību saistītās naudas plūsmas IBS;
- informāciju par SPV (Special Purpose Vehicle) reģistrēšanu (ja IBS darbības modelis to paredz), reģistrācijas valsti un sadarbības modeli, naudas plūsmas kontroles elementus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas riska pārvaldībai.
3. Finansiālas stabilitātes jautājumi.
Regulas 2017/1943 prasības par kapitāla avotiem paredz sniegt:
- detalizētu izklāstu par privāto finanšu resursu izmantošanu kapitālam, ieskaitot šo līdzekļu izcelsmi un pieejamību;
- detalizētu izklāstu par pieeju kapitāla avotiem un finanšu tirgiem, ieskaitot sīku informāciju par finanšu instrumentiem, kuri ir izsniegti vai kurus plāno izsniegt (ja attiecas);
- visas attiecīgās vienošanās un līgumus, kas saistīti ar kapitāla pieaugumu (ja attiecas);
- informāciju par aizņemto līdzekļu (ja tādi ir) lietošanu vai plānoto lietošanu, ieskaitot attiecīgo aizdevēju identificējošu informāciju un informāciju par aizdevuma termiņiem, nosacījumiem, ķīlām un garantijām, kā arī informāciju par aizņemto līdzekļu (vai līdzekļu, kurus plāno aizņemties) izcelsmi gadījumā, ja aizdevējs nav pārraudzīta finanšu iestāde;
- detalizētu informāciju par veidu, kādā plānots veikt finanšu resursu pārvedumu uz ieguldījumu brokeru sabiedrības kontu.
- akcionāru (ar būtisko līdzdalību) un patiesā labuma guvēju pieejamā brīvā kapitāla un finansiālās stabilitātes pierādījuma dokumentus, sniedzot FKTK normatīvajos noteikumos Nr. 92 noteikto informāciju.
4. Sabiedrības pamatkapitāls un kapitāla pietiekamības aprēķins
5. Sabiedrības pārvaldība
- Pamatinformācija par valdes un padomes locekļiem (ja ir), iekšējā audita dienesta vadītāju, risku direktoru, par darbības atbilstības kontroli atbildīgo personu, sabiedrības kontrolieri, par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgo personu, par sankciju riska pārvaldīšanu atbildīgo darbinieku, ārvalsts ieguldījumu brokeru sabiedrības filiāles vai ieguldījumu brokeru sabiedrības filiāles citā dalībvalstī vadītāju, ievērojot Regulas Nr. 2017/1943 panta prasības.
- Piemērotības novērtējums par valdes un padomes (ja tāda izveidota) locekļiem un personām, kuras pilda pamatfunkcijas:
- iestāde veic individuālo piemērotības novērtēšanu, ievērojot Regulas Nr. 2017/1943 panta a) punktu un FKTK 14.07.2020. normatīvos noteikumus Nr. 94 “Valdes un padomes locekļu un personu, kuras pilda pamatfunkcijas, piemērotības novērtēšanas normatīvie noteikumi”;
- iestāde veic kolektīvās atbilstības novērtējumu, ievērojot FKTK noteikumus Nr. 94:
- iestāde izstrādā nepieciešamo kārtību un attiecīgi dokumentē par Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) prasību izpildi atbildīgā darbinieka un par NILLTPFN jomas pārraudzību atbildīgā valdes locekļa piemērotības novērtējumu atbilstoši NILLTPFN likuma 10. panta 2.1 daļā un 10.1 pantā noteiktajām prasībām, ievērojot arī FITL 106.panta pirmajā daļā noteiktās prasības par nepieciešamo kompetenci, izglītību un profesionālo darba pieredzi.
6. Iekšējās kontroles sistēmas politika un procedūra, ieskaitot:
- IBS organizatoriskās struktūras apraksts ar skaidri norādītiem padomes (ja tāda ir izveidota) un valdes locekļu, kā arī par NILLTPFN un sankciju prasību izpildi atbildīgo darbinieku pienākumiem un pilnvarām, kā arī precīzi noteiktiem un sadalītiem struktūrvienību uzdevumiem un ieguldījumu pakalpojumus vai ieguldījumu blakuspakalpojumus sniedzošo struktūrvienību vadītāju un darbinieku pienākumiem. Ja tiek paredzēta filiāļu izveide, ieguldījumu brokeru sabiedrība iesniedz arī filiāļu organizatoriskās struktūras un ieguldījumu pakalpojumus vai ieguldījumu blakuspakalpojumus sniedzošo filiāļu vadītāju un darbinieku pienākumu aprakstu;
- grāmatvedības politikas un grāmatvedības uzskaites, tai skaitā finanšu instrumentu un ar finanšu instrumentu darījumiem saistīto naudas līdzekļu uzskaites, organizācijas galvenie principi;
- vadības informācijas sistēmas apraksts;
- informācijas sistēmas aizsardzības noteikumi, tai skaitā finanšu instrumentu un ar finanšu instrumentu darījumiem saistīto naudas līdzekļu uzskaites datu bāzes aizsardzības noteikumi;
- iekšējā audita sistēmas apraksts;
- būtisku darbības risku pārvaldīšanas politiku un procedūru apraksti;
- sabiedrības darbības atbilstības politikas un procedūras apraksti.
7. NILLTPFN un sankciju riska pārvaldības iekšējās kontroles sistēmas izveidei nepieciešamie dokumenti (minētie iekšējās kontroles sistēmas elementi var būt iekļauti vienā vai vairākās politikās un procedūrās atkarībā no iestādes lieluma, darbības specifikas un riska ekspozīcijas).
8. Ieguldījumu pakalpojumu un ieguldījumu blakuspakalpojumu sniegšanas un kontroles procedūras apraksti.
9. Darījumu identificēšanas procedūras apraksts darījumiem, kas veikti, izmantojot iekšējo informāciju vai nolūkā veikt tirgus manipulācijas.
10. Interešu konflikta novēršanas politikas apraksts.
11. Rīkojumu izpildes politikas apraksts.
12. Ziņas par IBS akcionāriem (dalībniekiem), norādot:
- fiziskajām personām – pases vai cita likumā noteikta personu identificējoša dokumenta tās lapas kopiju, kurā norādīti personu identificējošie dati (vārds, uzvārds, pilsonība, personas kods (ja tāds ir) vai dzimšanas gads un datums;
- juridiskajām personām – firmu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu. Ārvalstī reģistrētas juridiskās personas iesniedz arī reģistrācijas dokumentu kopijas;
- IBS akcionāru vai dalībnieku tieši un netieši iegūtās būtiskās līdzdalības apmēru.
13. Dokuments, kurā apraksta un skaidro, kā IBS stratēģijā saskaņā ar FITL 126.3 pantu iekļauj akcionāra tiesību izmantošanu, ja IBS paredz sniegt portfeļa pārvaldības pakalpojumus, portfelī ietverot tādas akciju sabiedrības akcijas, kuras juridiskā adrese ir dalībvalstī un kuras akcijas ir iekļautas dalībvalsts regulētajā tirgū.
Pieteikuma izskatīšanas termiņš
Seši mēneši no apstiprinājuma, ka pieteikums ir pilnīgs un FKTK sāk pieteikuma izvērtēšanu. Pieteikuma izskatīšanas termiņš var tiks pagarināts, ja pieteikumā sniegtā informācija nav pietiekama, lai pieņemtu lēmumu par darbības atļaujas izsniegšanu.